سيد محمد فرزند امام هادي عليه السلام شخصيت بلند مرتبه اي است كه در زمان حياتش اميد مي رفت جانشين پدرش باشد و امامت به ايشان برسد ولي تقدير الهي بر اين قرار گرفته بود كه ايشان در زمان پدرشان (امام هادي عليه السلام) در حدود سال 254 هجري قمري از دنيا رفتند و درروستايي به نام بلد در اطراف سامرا مدفون شدند. مزار سيد محمد امروزه در عراق آباد بوده و بر روي قبر ايشان گنبد و بارگاه مجللي ساخته اند كه مردم از دور و نزديك به زيارت مزارش مي شتابند .

در كتاب بحر الانسا ب نوشته شده كه سيد محمد نه فرزند داشته كه از ترس مخالفين خود در سامرا به ايران مهاجرت كرده و در ايران به شهادت رسيده اند. در اين كتاب مي نويسد : كه پنج فرزند وي به نام هاي لطف الله  و ابوطالب و رحمة الله و عنايت الله و هدايت الله به شهر لار حركت كردند و در آنجا به شهادت رسيدند .

چهار نفر ديگر از اولاد سيد محمد به خوي و سلماس مهاجرت كرده و در آنجا به شهادت رسيده اند . نام اين چهار برادر عبارتند از:

سيد اسحاق ، سيد محمود، سيد جعفر و سيد اسكندر

 

درشهر خوي دو مزار به امامزاده معروف هستند يكي امامزاده سيد بهلول واقع در محله امامزاده، دومي امامزاده اي واقع در اوايل يديلر كه به بالا امامزاده و به نام سيد محمد  معروف است . بقعه ديگري در داخل مسجد يديلر واقع است كه  بقعه  سيد حسن ناميده مي شود . گويا اين سه مزار (دو امامزاده  و مزار  سيد حسن) متعلق به سه  تن ازنوادگان  امام هادي عليه السلام است كه به مرور زمان نامشان در بين مردم به سيد  بهلول و سيد محمد و سيد حسن تغيير يافته است .

 

جمعه ۱۰ شهريور ۱۳۸۵ ساعت ۲۱:۵۲
نظرات



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت