اسناد و مکتوبات پیرامون مشروطیت آنچنان زیاد و گسترده است که با وجود سپری شدن صد سال از آن هنوز تعداد قابل توجهی از این نوشته ها در نزد افراد حقیقی و حقوقی به صورت انحصاری نگهداری میشود.

یکی از این آثار خاطرات امین الشرع است . میزرا ابوالقاسم امین الشرع خویی (م ۱۳۴۸ق) برادر کوچک میرزا یحیی امام جمعه خویی (یکی از مجتهدان طراز اول مجلس مشروطیت) است . امین الشرع با ذوق و قریحه سرشاری که داشته خاطرات خود را تحریر نموده که بخش اعظم آن پیرامون مشروطیت در آذربایچان و خصوصا مشروطیت در شهر خوی است .

خاطرات وی در برخی موارد حاوی اطلاعات انحصاری است خصوصا مطالبی را که از برادرش شنیده و از وی صراحتا یاد نمی کند.

تصحیح خاطرات وی که بالغ بر ۴۰۰ صفحه گردیده به پایان رسیده و دوران انتظار ناشر را می گذارند.

سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۵ ساعت ۱۸:۵۹
نظرات



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت

حسین متقی
۱۷ مرداد ۱۳۸۵ ساعت ۲۲:۵۱
آری اگر چه صد سال هم بگذرد باید همچنان صبر کرد و منتظر ماند تا اسناد آن دوره از لابلای اوراق کتب کتابخانه های خصوصی و عمومی به تدریج بیرون آید براي دانستن اهميّت برخي از اين اسناد، به نمونه اي از آن ها اشاره مي نمايم: دستنوشته ي اصلي مرحوم آخوند خراساني در باره ي شهيد «شيخ فضل الله نوري» سال ها نزد يكي از مجموعه داران به نام آقاي ... و خاندان وي نگهداري مي شده است؛ (تصوير اين سند، نخستين بار در كتاب: خطّ سوم در تاريخ مشروطيّت ايران، نوشته ي آقاي ابوالفضل شكوري، كليشه شده است) و اين در حالي بوده كه دستنوشته ي جعلي و ساختگي از سوي برخي معاندين براي آن بزرگوار، سال ها در كتاب هايي مانند: تاريخ مشروطيت ايران نوشته ي احمد كسروي، به عنوان حقايقي انكار ناپذير بر ذهن نسل هاي بعدي تزريق مي گرديده است!